Alle Kolding Kommunes plejehjem, aflastningspladser og døgnrehabiliteringstilbud åbner i morgen op for både indendørs og udendørs besøg. Det er en glædens dag, hvor flaget skal hejses efter nogle lange måneder, siger områdechef.

Allerede i morgen – torsdag den 2. juli – venter en ventet og glædelig dag for både beboerne og de pårørende på Kolding Kommunes Kommunes plejehjem, aflastningspladser og døgnrehabiliteringstilbud. For første gang siden nedlukningen af Danmark i starten af marts kan de se frem til både at kunne foretage inden- og udendørs besøg.

- Flaget skal hejses efter nogle meget lange måneder. Vi har arbejdet på højtryk for både at sikre beboerne og de pårørende, og vi er ekstra glade for, at vi nu kan åbne op for, at de kan få besøg under mere normale omstændigheder, siger Gitte Meyer Larsen, Chef for plejehjem, Aktivitet og Køkken ved Kolding Kommune, i en pressemeddelelse.

God adfærd

Både personale og beboere på de forskellige tilbud kan hjælpe til med god adfærd, så genåbningen sker på en forsvarlig måde. Det betyder, at man som besøgende stadig skal have fokus på god håndhygiejne, behørig afstand og at man ikke foretager besøg hvis man har symptomer på sygdom.

- Ledelse og personalet på plejehjemmene vil altid være behjælpelige med at vejlede de besøgende. Vi sender information ud og hænger skilte op. Skal man på besøg er det vigtigt, at hjælper os med at holde god adfærd og hjælper os med at spritte af og rengøre efter sig selv, siger Gitte Meyer Larsen, der samtidigt opfordrer til, at man så vidt muligt forsøger at sprede besøgene ud, så alle ikke kommer på én gang.

- Vi har kage og ekstra kaffe på kanden fra i morgen og hele weekenden, så vi vil meget gerne have hjælp til at fordele de længe ventede besøg, så alle kan besøge deres kære, men samtidigt hjælpe os med, at vi ikke er for mange på én gang, fortæller hun.

De nye besøgsmuligheder er udsendt fra Sundheds- og Ældreministeriet, og de er et naturligt led i den gradvise genåbning af Danmark. Det indebærer også. at myndighederne kan lukke plejehjem for besøg, hvis der skulle komme et udbrud af covid-19 på et af tilbuddene eller hvis smittetrykket generelt stiger.

Men spørger man Gitte Meyer Larsen, så ændrer det ikke på, at det er en god nyhed for både besøgende og borgere, som kan se frem til medgang efter en svær periode.

- Når vi kigger tilbage på de sidste måneder, så skylder vi en stor tak til alle pårørende og borgerne. Tak for både blomster, chokolade, breve, tanker og omsorg til både medarbejdere og borgere. Det har skabt glæde og gjort hverdagen nemmere i en svær tid, siger Gitte Meyer Larsen, der også tænker på alle de medarbejdere, der har arbejdet hårdt for at sikre de bedste forhold under nedlukningen.

- Både ledelse og medarbejdere har været opstillingsparate og hverdag passer på både borgere, pårørende og sig selv. Vi skylder dem en stor tak for flot indsats, der er har haft en uvurderlig betydning i en svær tid.

Fakta

Kolding Kommune kan i morgen åbne op for yderligere besøg på de kommunale tilbud.

Hverdagen er dog ikke helt, som den var før covid-19-epidimien. Dette betyder blandt andet…

-at besøgende kan forvente at både personale og skilte kan hjælpe dem med at holde god adfærd under besøgende.

- at det forsat er vigtigt, at besøgende sørger for god håndhygiejne, behørig afstand, udeblivelse ved sygdomssymptomer og begrænsning af fysisk kontakt.

-at busser, rickshaw-cykler og plejehjemmenes cafeterier først genåbnes 15/7.

-at aktiviteter med frivillige først genstartes den 1/8.

Onsdag genåbner Borgerservice.

Borgerservice i Kolding Kommune genåbner onsdag den 27. maj klokken 9. For at blive betjent skal du bestille tid, før du møder op. Samtidig udvides åbningstiden på hverdage, og tre lørdage vil der være åbent for bestilling samt afhentning af pas og kørekort.

Hidtil har Borgerservice kørt med nødberedskab, hvor kun de allermest presserende henvendelser er blevet håndteret. Men nu åbnes Borgerservice for alle som led i regeringens gradvise genåbning af Danmark.

- Ligesom alle andre skal vi holde afstand, så der vil ikke være plads til ret mange ad gangen inde i Borgerservice. For at undgå, at folk kommer til at stå i kø og vente udenfor i al slags vejr, indfører vi krav om tidsbestilling ved alle ærinder i Borgerservice. Man kan altså ikke længere bare komme ind fra gaden og blive betjent, når vi genåbner onsdag, fortæller økonomichef John Burchardt i en pressemeddelelse.

Samtidig udvides åbningstiden i Borgerservice markant, så henvendelserne spredes ud over flere timer, og Borgerservice holder ekstraordinært åbent tre lørdage for bestilling og afhentning af pas og kørekort.

- Den udvidede åbningstid er en midlertidig løsning, men vi kan ikke sige, hvor længe den kommer til at køre, siger John Burchardt.

Sådan bestiller du tid

Uanset hvilket ærinde du har i Borgerservice, skal du bestille tid. Du har allerede mulighed for at bestille tid til nyt pas og nyt kørekort. Det kan du gøre digitalt 24 timer i døgnet.

Bestil tid til fornyelse af pas
Bestil tid til fornyelse af kørekort

Herudover kan du – uanset ærinde - bestille tid telefonisk på 79 79 90 90 i kommunens telefontid mandag-onsdag kl. 8.00-15.15, torsdag kl. 8.00-17.00 og fredag kl. 8.00-14.15. Der åbnes for tidsbestilling tirsdag den 26. maj, kl. 8.00.

- Vi betjener telefonerne så hurtigt vi kan, men specielt her i starten kan der være risiko for ventetid, når man ringer for at få en tid. Jeg vil derfor anbefale, at man overvejer at udsætte knap så nødvendige ærinder nogle dage, siger John Burchardt.

Udvidet åbningstid

Åbningstiden i Borgerservice vil fra genåbningen være:

Mandag, tirsdag og onsdag: Kl. 9.00-17.00
Torsdag: Kl. 9.00–18.00
Fredag: Kl. 9.00-14.00

Herudover åbnes der ekstraordinært for bestilling samt afhentning af pas og kørekort tre lørdage – 30. maj, 6. juni og 13. juni, alle dage kl. 10-15.

Afhentning af pas og kørekort samt hjælp til NemID

For at undgå smittespredning er det afgørende at holde god afstand. Derfor vil der kun blive betjent ganske få borgere ad gangen i Borgerservice. For yderligere at sprede de borgere, som kontakter Borgerservice, vil afhentning af pas og kørekort på hverdage foregå i Havestuen på Kolding Rådhus (indgang fra Torvegade). Her kan man også få hjælp til NemID.

På de tre ovennævnte lørdage, hvor Borgerservice holder ekstraordinært åbent for bestilling samt afhentning af pas og kørekort, foregår al ekspedition dog i Bredgade 1.

Regeringen besluttede for nylig at etablere en ny værnemiddelstyrelse. Placeringen af styrelsen er endnu ikke besluttet, men nu har Kolding Kommune meldt sig som aftager af den nye styrelse.

Det forslag bakker SF’s retsordfører og formand for udvalget for landdistrikter og øer op. Hun er blevet kontaktet af sin byrådskollega Hans Holmer, der har bedt hende gå ind i sagen.

- Kolding Kommune er kommet med et rigtig godt udspil, som jeg også håber, at regeringen vil tage et seriøst kig på, siger Karina Lorentzen i en pressemeddelelse.

- I regeringens forståelsespapir står der også, at vi skal tage et opgør med centraliseringen. Der er det her helt oplagt, og når man skal placere en ny styrelse er det oplagt, at man ser sig om udenfor København. Kolding har nogle fine argumenter, som man bør overveje, siger Karina Lorentzen.

- Argumenterne handler om en god placering, fordi det er tæt på Billund Lufthavn, der tidligere har haft en luftbro til Kina. Trekantområdet er også fyldt med mange logistikvirksomheder, så man kan trække på erfaringerne, og så er det også tæt på supersygehuset i Kolding.

Hun vil nu stille spørgsmål til Justitsministeren ved næste spørgetime i næste uge.

En afdeling på Sygehus Lillebælt er blevet ramt af et udbrud af corona-smitte blandt patienter og sygehusansatte.

To patienter i behandling på Urinvejskirurgi på Vejle Sygehus blev i sidste uge konstateret smittet med covid-19 (coronavirus, red.). De to patienter er nu overflyttet til Kolding Sygehus, hvor Sygehus Lillebælt håndterer corona-smittede patienter, oplyser Region Syddanmark i en pressemeddelelse.

Siden har smitteopsporing vist, at 14 ansatte på afdelingen også er testet positive for coronavirus. Som følge af udbruddet er afdelingen midlertidig lukket, og 13 af de 14 ansatte, der tæller sygeplejersker, bioanalytikere, teknikere og portører er blevet sendt i hjemmekarantæne. Den sidste er blevet indlagt.

Sygehus Lillebælt i Vejle har efter smitteudbruddet kontaktet samtlige 120 patienter, der har været i kontakt med afdelingen i perioden fra 3.-12. maj. Alle er blevet tilbudt test for covid-19 samt hjælp til smitteopsporing. Fem af disse 120 patienter er siden testet positive, hvoraf den ene også er blevet indlagt på corona-afsnittet på sygehuset i Kolding.

Lægelig direktør på Sygehus Lillebælt, Mads Koch Hansen, er ked af, at både patienter og medarbejdere er blevet smittet med covid-19. Smitteopsporingen giver ikke noget klart svar på, hvordan smitten er kommet ind på sygehuset.

- Vi ved ikke, hvordan smitten er kommet ind på sygehuset, og det kan være svært at klarlægge entydigt. Vi kan konstatere, at vi har overholdt de retningslinjer, der er, ved at teste patienterne forud for indlæggelse. De test har været negative, og det samme har flere af de nu positiv-testede medarbejdere ved deres første test. Det viser, hvor drilsk en sygdom det er, vi har med at gøre, når personer kan smitte uden at være testet positive, siger Mads Koch Hansen og fortsætter:

- Men situationen viser også, at corona-virus stadig er der, og at det er ekstremt vigtigt, at vi fortsat fastholder vores høje hygiejnestandarder hele tiden. Derudover er det meget vigtigt, at vi er opmærksomme på at få testet indlagte patienter, så snart de viser symptomer – også selv om de er testet negative forud for indlæggelsen.

Task force-møde om sårbare patienter

Sygehusene i Region Syddanmark er i takt med det meget lave antal smittede i regionen begyndt at åbne op for normaldrift. Men smitteudbruddet på Urinvejskirurgisk Afdeling i Vejle får nu regionens task force (med deltagelse af sygehusledelserne) på corona-området til at drøfte, om der skal ændres praksis og procedure i forhold til håndteringen af særligt sårbare patienter. Det vil ske på næste ordinære møde onsdag den 20. maj.

Det ventes, at Urinvejskirurgisk Afdeling på Sygehus Lillebælt i Vejle kan genåbne 20. maj efter en særrengøring af sengeafsnittet.

Under coronakrisen har apoteket i Jernbanegade i Kolding i en periode haft tilladelse til drive-in apotek, så kunderne kunne blive betjent uden at forlade bilen. Den tilladelse udløber nu.

I takt med at nye dele af samfundet åbnes, kommer der flere mennesker i gågaden. Derfor trækkes tilladelsen til drive-in apotek nu efter dialog med apoteket tilbage, så det fra mandag den 18. maj ikke længere vil være tilladt at køre hen til apoteket – med mindre man kører i en handicapbil, oplyser Kolding Kommune.

- Med enkelte undtagelser er gågaden for gående. Nu kan vi forudse flere mennesker i midtbyen, og så har vi behov for at skabe luft mellem de gående, så vi også på den måde begrænser smitterisikoen, siger trafikplanlægger Maja Meldgaard Grøndberg.

Samtidigt bliver de midlertidige p-pladser i Klostergade fjernet. De var primært reserveret til borgere, som skulle til læge eller apotek i starten af coronakrisen. Den nærmeste p-plads til denne del af midtbyen er parkeringspladsen på Holmsminde, Føtex’ P-hus eller betalingspladsen i Borchs Gård.

Side 1 ud af 20